Nejlepší a nejhorší vlastnost pedagoga

Milý čtenáři, milá čtenářko,

vítáme Tě u druhé otázky do sborovny října 2022. Tento měsíc nás zajímalo a našich pedagogů jsme se zeptali jaká je nejlepší a nejhorší vlastnost, kterou podle nich může učitel mít. 

***

 Nejlepší vlastnost učitele je bezstarostnost. Je to vlastnost, k jejíž držitelům jsem vždy obdivně vzhlížel a jíž se mi nejspíš nikdy nepodaří zcela dosáhnout, byť určité pokroky v zenovém přístupu „odhoď si to od zadku“ jsem již také zaznamenal. Nejčastějšími a nejtypičtějšími nositeli této vlastnosti se zdají být učitelé tělocviku, ale je možné, že jsem se jenom setkal se statisticky neprůkazným vzorkem.

Nejhorší vlastností učitele je podle Otokara Březiny tlachavost, ale protože nevím, co to znamená, připomenu jinou – nazval bych ji neprůhlednost nebo nečitelnost. Sám si pamatuju, že jako studenta mě znejisťovalo, když jsem nedokázal odhadnout, co si daný učitel v některé situaci myslí (a tudíž taky, jak se patrně zachová). Je to jako s jinými vlastnostmi – do určité míry je to přijatelné nebo dokonce roztomilé, po překročení té míry to spíš otravuje. Což souvisí s tím, že jako žáci jsme své kanadské i slovní žertíky mířili výhradně na pedagogy, jejichž reakce se dala do jisté míry předvídat. Nejhorší nedůsledností například bylo celé pololetí nekontrolovat docházku a pak najednou uprostřed prosince zapsat do třídnice chybějící – to opravdu zamrzí… Ale obecně jsou učitelé zpravidla lidé, takže oplývají velkou spoustou různých krásných, méně krásných i naprosto příšerných vlastností.

Štěpán Špád

***

Je poměrně těžké vypíchnout jednu konkrétní vlastnost, která je pro učitele nejlepší či nejhorší. Většinou se jedná o celý komplex vlastností, které dohromady tvoří charakter člověka. Začnu u vlastností, jež pro profesi pedagoga považuji za naprosto zoufalé. První z nich je, že učitel odmítá uznat chybu. Chyby dělá každý v jakékoliv profesi a pokud se člověk chce zlepšovat, není na chybě nic špatného. Stejně tak je naprosto špatně, jestliže učitel nemá svou práci rád. To studenti velmi rychle odhalí a zákonitě se to projeví v atmosféře, která při hodinách panuje. Třetí negativní vlastností je snaha falešně se zalíbit – poskytovat informace, které mají být utajené nebo zveřejněné až k určitému datu – pokud učitel tyto informace vyzradí dříve, aby demonstroval svůj kamarádský vztah ke studentům, je to špatně a pevně věřím, že ani studenti si takového kantora vážit nemohou. 

Tím se již dostávám k těm vlastnostem, jež vnímám u osobnosti učitele jako jednoznačně kladné. První z nich je být důsledný, ale rovný a férový. Zcela logicky se učitel nemůže vždy zavděčit všem – občas udělí nepěknou známku, vyžaduje, aby se žáci přezouvali a dodržovali nastavená pravidla. Nicméně vždy by měl všem měřit stejným metrem, potom si ho studenti budou moci považovat. Kromě toho jsou ještě dvě nezbytné vlastnosti – přístupnost a ochota. Učitel by měl vnímat studenta komplexně, být přípravený naslouchat. Vždyť studenti se mu kolikrát svěří se svými nejtemnějšími trápeními a ukvapená reakce či arogance ničemu nepomohou, naopak dokáží ošklivě ublížit. S ohledem na to, kolik času spolu ve škole i při mimoškolních akcích studenti a učitelé stráví spolu, je zcela logické, že by mezi oběma stranami měla panovat důvěra.

Rudolf Salvetr

***

Skoro bych řekl, že o špatných a dobrých vlastnostech učitelů byste měli psát spíše vy, ale jak chcete… Špatných vlastností může být celá řada a je těžké rozhodnout, která z nich je ta nejhorší, ale asi největší problém je, když dotyčný nemá rád lidi, zejména pak ty mladé… Jako velmi pozitivní vlastnost vidím schopnost jednat fér, nekázat vodu a při tom pít víno.

Daniel Kadlec

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *